Abstrakt
Ostatnia nowelizacja1 Ordynacji podatkowej2 przynosi, znaczące - choć niewystarczające, zmiany w przepisach. Celem niniejszego artykułu jest przybliżenie najistotniejszych z nich.
Wiążące interpretacje prawa podatkowego
Nowelizacja przepisów OrdPU dotyczących tzw. wiążących interpretacji prawa podatkowego w wielu aspektach nie zmienia obecnie obowiązujących przepisów, porządkując je jednak lub precyzując. Są jednak kwestie, które ulegają całkowitej zmianie. Dla przejrzystości wywodu w niniejszym artykule przedstawiono więc nie tylko same zmiany, ale kształt instytucji po wejściu w życie zmienionych przepisów, co ma nastąpić 1.7.2007 r.
Nowelizacja OrdPU zakłada, iż - podobnie jak ma to miejsce obecnie - wydawane będą dwa rodzaje interpretacji: ogólne - wydawane „z urzędu” i indywidualne - wydawane na zapytanie wnioskodawcy.
Interpretacje ogólne
Znowelizowana ustawa, podobnie jak obecnie, stwierdza, iż Minister Finansów dąży do zapewnienia jednolitego stosowania prawa podatkowego przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej. Narzędziem, jakie ustawodawca przewidział dla Ministra Finansów w tym zakresie są interpretacje ogólne, wydawane przy uwzględnieniu orzecznictwa sądów oraz Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Tak jak przed zmianą przepisów3, interpretacje ogólne będą publikowane w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów, a także zamieszczane na stronie internetowej Ministerstwa Finansów.
Minister Finansów będzie uprawniony do zmiany interpretacji ogólnej, gdy stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.
Interpretacje indywidualne
Zasady ogólne
Nowelizacja wprowadza istotne zmiany w wydawania interpretacji indywidualnych w porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów. Mają one bowiem być wydawane w sposób scentralizowany przez Ministra Finansów4. Warto podkreślić, iż Minister Finansów będzie upoważniony do wydawania interpretacji wyłącznie w odniesieniu do tych podatków, których ustalanie lub określanie leży w kompetencji naczelników urzędów skarbowych. Interpretacje dotyczące podatków lokalnych wydawane będą nadal przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa5.
Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z nowelizacją interpretacja nie będzie miała już formy postanowienia (decyzji), lecz będzie pismem Ministra Finansów skierowanym do wnioskodawcy.
Zakres podmiotowy
Ważnym novum wprowadzonym nowelizacją jest rozszerzenie katalogu podmiotów uprawnionych do wystąpienia z wnioskiem o wydanie interpretacji. Do tych podmiotów, którym uprawnienie takie przyznają obecnie obowiązujące przepisy, tj. podatników, płatników, inkasentów, a także ich następców prawnych i osób trzecich odpowiadających za zaległości podatkowe, nowelizacja dodała także podmioty, które dopiero mogą uzyskać status podatnika, płatnika lub inkasenta, czy też osoby trzeciej odpowiadającej za zaległości podatkowe, jeżeli planują one podjęcie działań na terytorium Polski.
Zakres przedmiotowy
Nowelizacja rozwiewa istniejące kontrowersje dotyczące możliwości złożenia wniosku o wydanie interpretacji dotyczących skutków podatkowych zdarzeń, które jeszcze nie nastąpiły. Znowelizowane przepisy OrdPU [...]