Abstrakt
W sezonie letnim przekraczanie granic i dokonywanie zakupów wiąże się często z możliwością otrzymania zwrotu VAT należnego podróżnym. Ostatnia nowelizacja VATU wprowadziła zmiany również w systemie zwrotu VAT podróżnym. W artykule przedstawiono odpowiedzi na najczęściej pojawiające się w związku ze zwrotem VAT podróżnym pytania.
Jakie dokumenty są podstawą do otrzymania zwrotu podatku przez podróżnego?
Podstawą dokonania zwrotu podatku podróżnemu jest przedstawienie przez niego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę, zawierającego w szczególności kwotę podatku zapłaconego przy dostawie towarów oraz potwierdzenie w postaci stempla dokonane przez urząd celny. Do dokumentu powinien być dołączony paragon z kasy rejestrującej.
Urząd celny potwierdza wywóz towaru na tym dokumencie, ale zanim to nastąpi, podróżny ma obowiązek okazać urzędnikowi wywożony towar i urzędnik ten sprawdza zgodność danych dotyczących podróżnego zawartych w dokumencie, o którym mowa z danymi zawartymi w dokumencie tożsamości podróżnego. W podobny sposób przedstawia się procedura potwierdzania wywozu z terytorium Wspólnoty towarów nabytych przez podróżnego na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, przy czym w takim przypadku zwrot przysługuje, jeżeli dokument, o którym mowa, został potwierdzony przez urząd celny, przez który towary zostały wywiezione z terytorium Wspólnoty.
Jakie podmioty są uprawnione do dokonywania zwrotów VAT podróżnym?
Zgodnie z art. 127 ust. 5 ustawy, ustawodawca dopuścił dwie grupy podmiotów do dokonywania [...]