Monitor Podatkowy

nr 1/2005

Usługi reklamowe w orzeczeniach Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości

Marta Szafarowska
Autorka jest partnerem w MDDP Michalik Dłuska Dziedzic i Partnerzy Spółka doradztwa podatkowego.
Abstrakt

W artykule omówiono pojęcie usług reklamowych, zasady ich opodatkowania podatkiem VAT oraz problemy interpretacyjne w kontekście orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości**.

Wprowadzenie

Trudno w chwili obecnej spotkać przedsiębiorcę, który w taki bądź inny sposób nie korzystałby z różnych form usług reklamowych. Większość z nich zdaje sobie sprawę z tego, iż w przypadku nabycia tego rodzaju usług od podmiotów mających siedzibę poza granicami Polski, usługi te, niezależnie od miejsca ich fizycznego wykonania, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT w Polsce, przy czym podatnikiem z tego tytułu jest właśnie nabywca usług. Co jednak stanowi o tym, że mamy do czynienia z usługami reklamowymi i co, tak naprawdę, wchodzi w ich zakres? Czy usługi reklamowe to tylko takie usługi, które świadczone są przez agencję reklamową, czy też może je świadczyć bądź tylko refakturować podmiot, który nie zajmuje się profesjonalnie świadczeniem takich usług? I wreszcie, czy dostawa towarów przez agencję reklamową w związku z realizowaną przez tę agencję kampanią reklamową stanowi odrębne świadczenie, czy też wchodzi w skład szeroko rozumianej usługi reklamowej?

Aby odpowiedzieć na te pytania warto sięgnąć do orzeczeń ETS, które ze względu na istotny wpływ jaki wywarły na koncepcję usług reklamowych i zasady ich opodatkowania podatkiem VAT, powinny być poddane szerszej analizie. Mowa tutaj w szczególności o trzech orzeczeniach ETS wydanych w sporze pomiędzy Komisją Europejską a Francją, Luksemburgiem i Hiszpanią.

Podstawy sporu

Zgodnie z art. 9(2)(e) VI Dyrektywy Rady z 17.5.1977 r. (77/388/EEC), (…) za miejsce świadczenia m.in. usług reklamowych, jeżeli są świadczone na rzecz odbiorców spoza Wspólnoty lub podatników mających siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, uznaje się miejsce, w którym odbiorca usługi ma swoje przedsiębiorstwo lub stałe miejsce prowadzenia działalności, na rzecz którego świadczona jest usługa albo, w razie braku takiego miejsca, miejsce, w którym odbiorca usługi ma stały adres lub zwykle mieszka (...).

Definicja usług reklamowych

Na tle powyższego przepisu pomiędzy Komisją Europejską a Francją, Luksemburgiem i Hiszpanią powstał spór co do zakresu definicji pojęcia „usługi reklamowe” w rozumieniu powyższego przepisu. Spór zrodził się w związku z wyraźnym wyłączeniem niektórych [...]