Abstrakt
W ocenie Autora, na podstawie obecnie obowiązującej ustawy o VAT, szereg czynności polegających na przekazaniu towarów na potrzeby reprezentacji lub reklamy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Reprezentacja i reklama przed 1.5.2004 r.
Ustawa z 8.1.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50), obowiązująca do 30.4.2004 r., wprowadziła konstrukcję opodatkowania przekazania (z czasem także - zużycia) towarów na potrzeby reprezentacji albo reklamy (w wersji pierwotnej ustawodawca posługiwał się koniunkcją odnosząc się do przekazania towarów na potrzeby reprezentacji i reklamy). Regulacja ta od początku wzbudzała wiele wątpliwości. Brak definicji stosowanych przez ustawodawcę pojęć doprowadził do wielu kontrowersji oraz prób stworzenia konstrukcji, które umożliwiłyby stworzenie granicy pomiędzy tymi czynnościami związanymi z reklamą, które nie podlegają opodatkowaniu a tymi, które są opodatkowane. Istotą regulacji dotychczasowych było to, iż do opodatkowania przedmiotowych czynności niepotrzebna był kauza prawna. Przepis art. 2 ust. 3 pkt 1 dotychczasowej VATU przewidywał opodatkowanie przekazania (zużycia) towarów - a zatem czynności faktycznych związanych z pewnym faktycznym rozporządzeniem towarem, ze względu na ich zamierzone przeznaczenie. Nie podlegało opodatkowaniu przekazanie towaru jako takie - stawało się ono opodatkowane dopiero wtedy i tylko wtedy, gdy zostało dokonane na potrzeby reprezentacji albo reklamy (względnie, na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 2 dotychczasowej ustawy, jeżeli było dokonane na potrzeby osobiste podatnika, lub innych wymienionych w tym przepisie osób).
Reprezentacja i reklama w nowej ustawie
Przepisy obecnie obowiązującej ustawy z 11.3.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535) nie zawierają żadnych zapisów odnoszących się wprost do opodatkowania przekazania, czy szerzej, wykorzystania towarów na potrzeby reprezentacji lub reklamy. Czy oznacza to, iż wykorzystanie takie nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT? W ocenie Autora, na podstawie obecnie obowiązującej ustawy o VAT, wiele czynności polegających na przekazaniu towarów na potrzeby reprezentacji lub reklamy nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.
Przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT jest przede wszystkim odpłatna dostawa towarów.
Artykuł 7 ust. 2 VATU:
„Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
1) przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia;
2) wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny
jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności w całości lub w części”.
Jest to, wraz z dalszymi regulacjami art. 7 ust. 3-5, jedyny przepis ustawy, na podstawie którego można rozważać możliwość opodatkowania przekazania towarów na potrzeby reprezentacji lub reklamy. Należy podkreślić, iż art. 7 ust. 2-3 oparty jest na regulacjach art. 5 (6) VI Dyrektywy. Relacje zachodzące pomiędzy tymi przepisami nie są jednak szczególnie silne, o czym mowa poniżej. Warunkiem uznania czynności przekazania towarów za przekazanie w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy jest łączne spełnienie następujących przesłanek:
[...]