Monitor Podatkowy

nr 5/2004

Zakup usług medycznych na rzecz pracowników

Elżbieta Puławska
Autorka jest Radcą prawnym w Kancelarii "Janowski, Kulczycki, Puławska" Kancelaria Prawnicza S.C.
Abstrakt

Przedmiotem artykułu jest przedstawienie konsekwencji podatkowych zakupu przez Pracodawcę różnego rodzaju usług medycznych na rzecz pracowników.

Artykuł 16 ust. 1 pkt 65 PDOPrU stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw.

Zgodnie z art. 229 KP, pracodawca obowiązany jest ponosić:

- koszty wstępnych badań lekarskich,

- koszty okresowych badań lekarskich,

- koszty kontrolnych badań lekarskich czyli badań przeprowadzanych w przypadku niezdolności do pracy trwającej dłużej niż 30 dni, spowodowanej chorobą,

- inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.

W wykonaniu tego przepisu zostało wydane Rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 30.5.1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (rozporządzenie), które określa m.in.:

1) zakres wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników, o których mowa w art. 229 § 1, 2 i 5 Kodeksu pracy, zwanych dalej "badaniami profilaktycznymi", tryb ich przeprowadzania oraz sposób dokumentowania i kontroli tych badań,

2) częstotliwość wykonywania badań okresowych,

3) zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, o której mowa w art. 229 § 6 zd. 2 KP, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia, zakres i częstotliwość badań profilaktycznych określają wskazówki metodyczne w sprawie przeprowadzania badań profilaktycznych pracowników, zwane dalej "wskazówkami metodycznymi", stanowiące załącznik nr 1 do rozporządzenia. Lekarz przeprowadzający badanie profilaktyczne może poszerzyć jego zakres o dodatkowe specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe, a także wyznaczyć krótszy termin następnego badania, niż to określono we wskazówkach metodycznych, jeżeli stwierdzi, że jest to niezbędne dla prawidłowej oceny stanu zdrowia osoby przyjmowanej do pracy lub pracownika - specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe stanowią część badania profilaktycznego. Badanie profilaktyczne kończy się orzeczeniem lekarskim stwierdzającym brak przeciwwskazań zdrowotnych do pracy na określonym stanowisku pracy lub przeciwwskazania zdrowotne do pracy na określonym stanowisku pracy (§ 2 pkt 5 rozporządzenia).

Załącznik nr 1 do rozporządzenia "Wskazówki Metodyczne w Sprawie Przeprowadzania Badań Profilaktycznych Pracowników" wskazują szczegółowo rodzaj i częstotliwość badań profilaktycznych i ich zakres (są to okresy: raz w roku, co dwa lata, co 4 lata).

Badanie profilaktyczne przeprowadza się na podstawie skierowania wydanego przez pracodawcę (§ 4 pkt 1 rozporządzenia).

Rozporządzenie precyzuje zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy, do której zapewnienia zobowiązany jest pracodawca, w tym dokładnie określa zakres badań, ich częstotliwość w zależności od rodzaj wykonywanej pracy i zagrożeń z nią się łączących oraz sposób dokumentowania tychże badań: z jednej strony skierowanie pracodawcy z drugiej zaświadczenie lekarza przeprowadzającego badanie.

Poza zakresem profilaktycznej opieki zdrowotnej określonym w rozporządzeniu Pracodawca jest nadto zobowiązany do [...]