Monitor Podatkowy

nr 5/2004

Próbki i prezenty w nowej ustawie o VAT

Monika Mucha
Abstrakt

Nowa ustawa o podatku od towarów i usług z 11.3.2004 r. (Dz.U. Nr 54, poz. 535) wprowadziła nowe pojęcia, a mianowicie: próbka i prezent. Nieodłącznie towarzyszą one przedsiębiorcom, gdzie wykorzystywane są do zadań o charakterze marketingowym i reklamowym, teraz dodatkowo będą to pojęcia określone normą prawną, zatem usankcjonowane prawnie, na potrzeby podatku od towarów i usług. W artykule omówiono zasady opodatkowania przekazywanych próbek i prezentów.

Definicja próbki

Zgodnie z art. 7 ust. 7 VATU przez próbkę rozumie się najmniejszą ilość towaru pobraną z dużej partii, która zachowuje skład oraz wszystkie właściwości fizyczne, fizykochemiczne i chemiczne lub biologiczne towaru, przy czym ilość lub wartość przekazywanych (wręczanych) przez podatnika próbek nie wskazuje na działanie mające charakter handlowy. Mimo, iż definicja ta nie jest zbyt rozbudowana, i wydaje się być dość zrozumiałą, może stwarzać w przyszłości wiele problemów, i oczywiście odmiennych interpretacji, w szczególności przez organy podatkowe.

Próbka ma być najmniejszą ilością towaru pobraną z dużej partii, zatem ustawodawca nie przewiduje możliwości wystąpienia próbek w postaci np. prototypów, projektów, serii próbnych itp. Nadto próbka ma stanowić [...]