Monitor Podatkowy

nr 11/2004

Wydatki marketingowe w świetle ustaw o podatkach dochodowych

Robert Krasnodębski
Autor jest radcą prawnym, pracownikiem naukowym UW, współpracownikiem kancelarii Weil Gotshal & Manges.
Abstrakt

Istotnym w warunkach gospodarki rynkowej narzędziem pomagającym zwiększyć przychody podmiotu gospodarczego są podejmowane działania marketingowe. Umiejętnie prowadzona na tej płaszczyźnie działalność pozwala na maksymalizację zysku. W artykule omówiono wydatki marketingowe w kontekście ustaw o podatkach dochodowych.

Wprowadzenie

Jednym z podstawowych celów działalności podmiotów gospodarczych, leżących u podstaw ich utworzenia, jest maksymalizacja osiąganych przezeń dochodów. Cel ten realizowany jest zazwyczaj poprzez zwiększanie zysków z jednej strony (strategia przychodowa) oraz minimalizacje kosztów związanych z prowadzoną działalnością (strategia kosztowa). Istotnym w warunkach gospodarki rynkowej narzędziem pomagającym zwiększyć przychody podmiotu gospodarczego są podejmowane szeroko rozumiane działania marketingowe, rozwijające i wspierające jego działalność operacyjną. Umiejętnie prowadzona na tej płaszczyźnie działalność pozwala na maksymalizację zysku. Z drugiej strony skuteczna i efektywna polityka marketingowa wymaga określonych (proporcjonalnie do zakładanych skutków) nakładów finansowych. Optymalizując wydatki na marketing, podmiot gospodarczy, jako jeden z czynników determinujących ich wysokość, winien brać pod uwagę środowisko prawne, a w szczególności regulacje podatkowe określające zasady zaliczania wydatków w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Efektywne wykorzystanie w tym zakresie możliwości oferowanych przez obowiązujące regulacje pozwala na właściwy dobór środków i narzędzi marketingowych oraz maksymalizacje wywołanych przez nie efektów.

Działania marketingowe przyjmować mogą w praktyce najróżniejsze formy. Powszechnie termin ten utożsamiany jest z działalnością polegającą na kształtowaniu stosunków między producentem, a odbiorcą towarów, dotyczącą w szczególności ustalania wielkości produkcji, określania cen, metod dystrybucji, usług gwarancyjnych, reklamy i promocji sprzedaży. Powyższe rozumienie wydatków marketingowych ma szerokie znaczenie; należą do nich także wydatki na reklamę, promocje, sponsoring, reprezentację etc. Z kolei spotykane w orzecznictwie próby definicji wydatków marketingowych utożsamiają je z działaniami mającymi na celu badanie rynku, tworzenie i utrzymywanie popytu, kształtowanie polityki rynkowej itd.1 .

Związek z przychodem

Z punktu widzenia podatku dochodowego niezależnie od zakresu definicji wydatków marketingowych, ich klasyfikacji czy kryteriów podziału, podkreślić należy, że analogicznie jak w przypadku innych rodzajów wydatków, są one [...]