Monitor Podatkowy

nr 9/2003

Ustalenie przychodu ze sprzedaży przedsiębiorstwa

Violetta Filipowicz-Zemła
Autorka jest menedżerem w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young sp. z o.o., Oddział w Katowicach.
Michał Kramarczyk
Autor jest konsultantem w Dziale Doradztwa Podatkowego Ernst & Young sp. z o.o., Oddział w Katowicach.
Abstrakt

Niniejszy artykuł stanowi głos w dyskusji na temat prawidłowego rozpoznawania przychodów przez zbywcę przedsiębiorstwa w obecnym stanie prawnym, a także po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu cywilnego z 14.2.2003 r.

Problem ustalenia przychodu ze sprzedaży przedsiębiorstwa rozpatrujemy na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych1, niemniej jednak wiele wniosków będzie słusznych również na gruncie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych2.

Źródła przychodu w podatku dochodowym

Przepisy PDOFizU nie definiują na własne potrzeby pojęcia przedsiębiorstwa i odsyłają w tym zakresie do art. 551 KC, zgodnie z którym przedsiębiorstwem w znaczeniu przedmiotowym jest zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych. Oznacza to, że sprzedaż przedsiębiorstwa obejmuje faktycznie sprzedaż pewnego zespołu składników, wśród których znaleźć się mogą nieruchomości lub prawa majątkowe na nieruchomościach. Fakt ten jest istotny ze względu na wyodrębnienie w PDOFizU różnych źródeł przychodu, a wśród nich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3 PDOFizU) oraz przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i enumeratywnie wyliczonych praw majątkowych (art. 10 ust. 1 pkt 8 PDOFizU3).

Relację między tymi dwoma źródłami przychodów prześledzić można analizując art. [...]