Abstrakt
Premia specjalna (bonus) - instrument marketingowy
Przedsiębiorstwa produkcyjne i handlowe mając na celu intensyfikację sprzedaży dystrybuowanych przez siebie produktów sięgają częstokroć po takie środki polityki handlowej, których celem jest zainteresowanie potencjalnych odbiorców aktualną ofertą handlową jak również utrzymanie dotychczasowej sieci dystrybucji i dynamiki sprzedaży. Do szczególnie często stosowanych instrumentów zaliczyć należy udzielanie towarów kupującym rabatów, a nawet wypłacanie im kwot pieniężnych, za spełnienie w określonym czasie (np. kwartale) warunków dotyczących np. dotrzymywania terminów płatności, wielkości dokonanych zakupów, rodzaju kupowanego asortymentu itd. Tego rodzaju świadczenia w praktyce określane są jako premie specjalne bądź bonusy.
Skutki premii specjalnej
O ile przydatność tego rodzaju świadczeń dla celów marketingowych nie budzi wątpliwości, o tyle na gruncie prawa podatkowego ich stosowanie rodzi spore kontrowersje. Do powstawania sporów przyczyniają się sprzeczne pisma Ministerstwa Finansów. Zasadniczo wyróżnić można dwa ścierające się z sobą poglądy co do podatkowych skutków udzielenia premii specjalnej (bonusu). Jedni uważają, że bonusy, jako świadczenia odrębne od umowy sprzedaży, nie wpływają na ustaloną wcześniej cenę - tym samym z ich przyznaniem nie wiąże się konieczność korekty wystawionych faktur. Inni z kolei widzą w udzielonej premii obniżenie ceny, które skutkuje koniecznością dokonania korekty faktur VAT.
Pierwszy z wyżej przywołanych poglądów głosi, że „premia pieniężna nie jest rabatem, lecz inną czynnością niepodlegającą opodatkowaniu. Nie pomniejsza ona obrotu sprzedawcy. Oznacza to, że [...]