Abstrakt
Ostatnią nowelizacją1 Ordynacji podatkowej nałożono na osoby prowadzące działalność gospodarczą w Polsce nowy obowiązek informacyjny mający szczególne znaczenie dla podmiotów korzystających z usług świadczonych przez osoby fizyczne będące nierezydentami. W artykule przedstawiono przesłanki powstania obowiązku informacyjnego i jego zakresu.
Uwagi wstępne
Zgodnie z art. 82a § 1 OrdPU, który wszedł w życie 1.1.2003 r. osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą obowiązane są do gromadzenia, sporządzania i przekazywania, bez wezwania przez organ podatkowy, informacji o wynagrodzeniach za świadczone na ich rzecz usługi (wykonywaną pracę), wypłacanych przez podmiot będący nierezydentem osobom fizycznym będącym nierezydentami w rozumieniu przepisów prawa dewizowego2, świadczącym te usługi (wykonującym pracę), jeżeli:
- w związku z umowami o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz innymi ratyfikowanymi umowami międzynarodowymi, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, może to mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego lub wysokość zobowiązania podatkowego osób otrzymujących wynagrodzenie,
- podmiot będący nierezydentem bezpośrednio lub pośrednio bierze udział w zarządzaniu lub kontroli podmiotu, którego dotyczy obowiązek informacyjny, albo posiada udział w kapitale tego podmiotu uprawniający do co najmniej 5% wszystkich praw głosu.
Na mocy upoważnienia zawartego w art. 82a § 2 OrdPU wydane zostało rozporządzenie Ministra Finansów3 w sprawie informacji podatkowych, określające m.in. zakres omawianego obowiązku informacyjnego.
Mimo krótkiego okresu obowiązywania art. 82a § 1 OrdPU oraz związanych z nim przepisów rozporządzenia, pojawiły się liczne wątpliwości i kontrowersje dotyczące wykładni tych regulacji. Właściwa ich interpretacja ma zaś dla podatników kluczowe znaczenie, zwłaszcza w obliczu faktu, że za niedopełnienie obowiązku informacyjnego określonego w art. 82a § 1 OrdPU grozi - w wypadku mniejszej wagi, który naszym zdaniem powinien być tutaj regułą4 - kara grzywny za wykroczenie skarbowe5. W przypadku uznania, że wypadek mniejszej wagi nie zachodzi, kara za przestępstwo skarbowe może wynosić nawet 120 stawek dziennych (ponad 1 mln 200 tys. zł)6 .