Abstrakt
Nowelizacja ustaw o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o podatku dochodowym od osób fizycznych, która weszła w życie w dniu 1.1.2003 r.1, przynosi zmianę przepisów podatkowych mogącą mieć wpływ na zasady ustalania wartości firmy. Zamierzeniem niniejszego artykułu jest ocena zasad ustalania wartości firmy dla celów podatkowych w świetle zmian obowiązujących od początku 2003 r.
Wstęp
Zdarza się, że w transakcjach nabycia przedsiębiorstwa ustalona pomiędzy stronami cena przewyższa wartość rynkową sumy składników majątkowych składających się na to przedsiębiorstwo. Mamy wtedy do czynienia z tzw. wartością firmy (renoma, goodwill). W uproszczeniu istotą wartości firmy jest ta część wartości przedsiębiorstwa, która wynika z jego klienteli, pozycji rynkowej, struktury organizacyjnej, kontraktów handlowych oraz zespołu innych czynników, które choć nie mogą być uznane za składniki majątku przedsiębiorstwa, to istotnie wpływają na jego wartość. W rezultacie nabycia przedsiębiorstwa wartości te są wykazywane w księgach nabywcy jako wartość firmy.
Prawidłowe ustalenie wartości firmy jest niezwykle istotne dla rozliczenia podatkowego nabycia przedsiębiorstwa. Wartość firmy powstała w wyniku nabycia przedsiębiorstwa, stanowi bowiem wartość niematerialną i prawną, w niektórych przypadkach podlegającą amortyzacji podatkowej. Z drugiej strony, niezależnie od możliwości amortyzacji wartości firmy, wystąpienie wartości firmy albo jej brak determinuje zasady ustalenia wartości początkowej nabytych w [...]