Abstrakt
Od 1.1.2003 r. w dodanym pkt. 68a ust. 1 art. 21 PDOFizU pojawiło się nowe zwolnienie przedmiotowe. Zwolnienie to dotyczy wartości nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą. Autorka przedstawia charakter przedmiotowego świadczenia i problemy wynikające z wprowadzonego zwolnienia.
Nowe zwolnienie obejmuje „wartość nieodpłatnych świadczeń otrzymanych od świadczeniodawcy w związku z jego promocją lub reklamą - jeżeli jednorazowa wartość tych świadczeń nie przekracza 10% najniższego wynagrodzenia za pracę, ogłaszanego na podstawie odrębnych przepisów, za grudzień roku poprzedzającego rok podatkowy.”
Chodzi tu o „świadczenia, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy”, tj. o przychody z innych źródeł, w tym „nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17”.
Ustawodawca dodał tu bardzo ważne zastrzeżenie; zwolnienie to nie ma zastosowania, jeżeli owo nieodpłatne świadczenie jest dokonywane na rzecz pracownika świadczeniodawcy lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym.
Charakter świadczenia
Przedmiotem każdego kontraktu jest określone świadczenie, które umożliwia oznaczenie praw i obowiązków obu stron umowy. Prawo cywilne dzieli świadczenia na jednorazowe, okresowe i ciągłe.
Świadczenie o charakterze jednorazowym oznacza jednorazowe działanie, np. przy umowie sprzedaży lub darowizny. Nawet jeśli wykonanie takiego świadczenia trwa dłuższy czas, np. sprzedaż na raty, nie oznacza to zmiany charakteru świadczenia.