Monitor Podatkowy

nr 9/2002

Dane utajnione dla celów kontroli cen transferowych - czy można się bronić przed ich użyciem?

Iwona Georgijew-Ciastoń
Autorka jest dyrektorem Zespołu ds. Cen Transferowych firmy Deloitte&Touche Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.
Rafał Gołaj
Autor jest menedżerem Zespołu ds. Cen Transferowych firmy Deloitte&Touche Doradztwo Podatkowe Sp. z o.o.
Abstrakt

Jest to drugi artykuł z cyklu poświęconego zagadnieniom cen transferowych. W artykule autorzy podejmują próbę odpowiedzi na pytanie, czy w celu dokonania porównania transakcji organy podatkowe mogą wykorzystać dane pochodzące z kontroli podatkowych i skarbowych przeprowadzonych u innych podatników.

Wprowadzenie

W sytuacji, gdy podatnik w wyniku powiązań, o których mowa w art. 11 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych1, doprowadzi do zaniżenia dochodu do opodatkowania poprzez zawarcie transakcji na warunkach odbiegających od warunków rynkowych, organy podatkowe mają obowiązek ponownego oszacowania dochodu podatnika. Oszacowanie to sprowadza się do ustalenia ceny rynkowej w transakcji z podmiotem powiązanym, której warunki są przez organy podatkowe kwestionowane. Ustalenie ceny rynkowej może być dokonane przez organy kontrolne tylko i wyłącznie poprzez zastosowanie metod szacunkowych, o których mowa w art. 11 ust. 2 lub ust. 3 PDOPrU. W szczególności, jeżeli jest to tylko możliwe, organy podatkowe muszą zastosować tzw. tradycyjne metody szacunkowe OECD, do których należą: metoda porównywalnej ceny niekontrolowanej, ceny odprzedaży oraz rozsądnej marży (koszt „plus”).