Monitor Podatkowy

nr 6/2002

Usługi świadczone w sposób ciągły a VAT

Stella Brzeszczyńska
Abstrakt

Autorka omawia skutki podatkowe umów cywilnoprawnych, które łączą strony przez dłuższy czas, np. na dostawę energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu przewodowego, usługi telekomunikacyjne, czy umowy licencji.

Co to jest świadczenie ciągłe?

Świadczenie to określone w umowie przez strony zachowanie się jednej ze stron (dłużnika, tzn. osoby zobowiązanej) wobec drugiej strony (wierzyciela, tzn. osoby uprawnionej). Świadczenie może więc obejmować bardzo różne zachowania, np. sprzedaż, najem, wykonanie dzieła, a także brak działania (zaniechanie). Przedmiotem bowiem wielu umów jest pewnego rodzaju bierność, bezczynność, znoszenie cudzej obecności, powstrzymywanie się od działań. Takie zaniechanie działania jest także świadczeniem i może mieć wymierny skutek ekonomiczny.

Jednym z podstawowych kryteriów zróżnicowania świadczeń jest czas. Świadczenia można wówczas podzielić na świadczenia jednorazowe, okresowe i ciągłe.

Świadczenie o charakterze jednorazowym oznacza jednorazowe działanie, nawet jeśli miałoby się ono składać z kilku czynności faktycznych. Ze świadczeniem o takim charakterze mamy do czynienia np. przy umowie sprzedaży, darowizny, przewozu, przy usłudze reperacji buta, namalowaniu obrazu na zamówienie itp. Nawet jeśli wykonanie takiego świadczenia trwa dłuższy czas np. sprzedaż na raty, malowanie obrazu - nie oznacza to zmiany charakteru świadczenia. Nadal jest ono jednorazowym działaniem osoby zobowiązanej.