Abstrakt
1. Wątpliwości budzi już zawarte na początku uzasadnienia komentowanego wyroku lakoniczne powołanie przez sąd zasady, iż organy podatkowe mają prawo oceniać dokonywane w obrocie prawnym czynności i podejmowane przez uczestników tego obrotu działania z punktu widzenia ich prawnopodatkowych konsekwencji. Zdaniem sądu jest to wystarczająca podstawa by uznać, że w przedmiotowej sprawie organy podatkowe trafnie zinterpretowały przebieg dokonanej operacji gospodarczej, w tym - jak czytamy dalej - poprzez przyjęcie, że wszelkie czynności podjęte po zawarciu umowy leasingu były jej wykonaniem.
Cytowany pogląd istotnie znalazł kilkakrotnie wyraz w orzeczeniach NSA1, co nie znaczy jednak, że nie budzi on kontrowersji. Przeciwnie, od dawna pojawiają się głosy na rzecz doprecyzowania tegoż uprawnienia organów podatkowych, aż do jego uregulowania ustawowego włącznie2. Nie sposób bowiem uznać, iż oto wyspecjalizowanym organom administracji państwowej, powołanym do realizowania polityki fiskalnej państwa poprzez podejmowanie czynności w postępowaniu podatkowym, będącym szczególnym rodzajem postępowania administracyjnego, przysługuje niczym nieograniczone i autonomiczne na gruncie danej dziedziny prawa uprawnienie do kwalifikowania stanów faktycznych, z innych dziedzin tego prawa się wywodzących.