Abstrakt
Niniejszy artykuł w sposób kompleksowy omawia zagadnienia związane z kontrolą podatkową, w świetle aktualnie obowiązujących przepisów ordynacji podatkowej. Wyjaśnia także relacje pomiędzy kontrolą podatkową a postępowaniem podatkowym.
I. Wprowadzenie
Kontrola podatkowa nie jest nową instytucją prawa podatkowego. Do dnia wejścia w życie ordynacji podatkowej1 zagadnienie szeroko pojętych czynności kontrolnych przeprowadzanych przez organy podatkowe regulowały dwa akty prawne:
- ustawa o zobowiązaniach podatkowych, która określała zakres kontroli oraz uprawnienia pracowników organu podatkowego2,
- Kodeks postępowania administracyjnego, który określał w ogólności tryb przeprowadzenia kontroli oraz zasady jej dokumentowania3.
Ordynacja podatkowa w sposób kompleksowy uregulowała czynności kontrolne prowadzone przez organy podatkowe.
II. Zakres podmiotowy kontroli podatkowej
1. Kontrolę podatkową podejmuje się z urzędu. Organ podatkowy może ją wszcząć w każdym czasie. Jedynym ograniczeniem czasowym jest upływ okresu przedawnienia zobowiązań podatkowych. Ordynacja podatkowa nie wymaga podania przez organ podatkowy powodów wszczęcia kontroli podatkowej. Kontrola może być przeprowadzona u podatnika, płatnika lub inkasenta4, których ustawa określa mianem kontrolowanych. Inne podmioty nie mogą być objęte kontrolą podatkową.
Podstawą dokonania kontroli podatkowej jest upoważnienie do kontroli wystawione przez naczelnika urzędu skarbowego albo wójta bądź burmistrza5. Szczegółowe wymogi, jakie powinno spełniać upoważnienie do kontroli, zostały określone w rozporządzeniu Ministra Finansów z 31.12.1997 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa6.