ADR. Arbitraż i Mediacja

nr 4/2019

Uwarunkowania stosowania mediacji oraz ich rola w sferze publicznej w Niderlandach. Studium administracyjnoprawne

Marcin Stasz
doktorant na WPAiE Uniwersytetu Wrocławskiego
Abstrakt

I. Podstawowe uwarunkowania kształtujące mediacje w sferze publicznej Niderlandach1. Znaczenie mediacji w sferze publicznej. Refleksja ogólna Podstawowym założeniem funkcjonowania administracji publicznej we współczesnych państwach europejskich jest przyjęcie zasady demokratycznego państwa prawnego lub jej funkcjonalnych odpowiedników. Wiele państw europejskich w swojej autopercepcji zawiera element demokracji. Ma to znaczenie dla wizerunku tych państw, które chcą być postrzegane jako demokratyczne zarówno na zewnątrz, jak i przez swoich obywateli, aczkolwiek należy zauważyć, że katalog wartości jakie są eksponowane może być niezwykle różnorodny w zależności od danego państwa. Taka sytuacja wynika zasadniczo z uwarunkowań historycznych, kulturowych i społecznych w danym kraju, które wpływają na kształt prawa oraz postrzegania jego elementów, roli i funkcji przez członków społeczeństwa1. Jednym z istotnych wyznaczników jakości demokracji jest charakter komunikacji członków społeczeństwa oraz jej przebieg, umiejętności słuchania oraz prowadzenia dyskusji, przy jednoczesnym poszanowaniu odmienności wzajemnych poglądów2. Należy jednak zauważyć, że implementacja komunikacji opartej na tak rozumianych wartościach demokratycznych, może być problematyczna we wszystkich sferach działalności państwa, a w niektórych powinna być wdrażana ostrożnie z uwagi na realizację interesu publicznego lub ochronę pewnych określonych dóbr i stanów w społeczeństwie. Istotna staje się zatem refleksja jak zmieniać w tym zakresie administrację publiczną, w jakim kierunku powinny zmierzać przemiany jakości komunikacji między 31organem administracji publicznej, jego przedstawicielami, pracownikami obsługującego go urzędu a adresatami działań administracji publicznej3. Funkcjonowanie administracji publicznej w ujęciu klasycznym oparte jest przede wszystkim na posługiwaniu się władczymi formami działania przez organ administracji publicznej w celu rozstrzygania spraw, które są przedmiotem jego działania. Z tego też względu relacje jakie zachodzą między organem a adresatem jego działań będą miały zasadniczo charakter jednostronny, w konsekwencji zmniejszając możliwości komunikacyjne między organem a adresatem, ograniczając je do interakcji niezbędnych dla sprawnego oraz zgodnego z prawem funkcjonowania administracji publicznej4. Oczywiście należy...