Abstrakt
Wprowadzenie Współczesny rynek stawia coraz wyższe wymagania wobec organizacji, firm i instytucji w zakresie budowania przewagi konkurencyjnej. W czasach różnorodności kulturowej, etnicznej i nieustannie rosnących oczekiwań rynku niezbędne jest angażowanie klientów, partnerów biznesowych, interesariuszy w tworzenie nowych standardów komunikacji i współpracy. Standardy te odgrywają szczególną rolę w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych, w których ujawniają się różnice potrzeb i wartości mogące zaważyć o dalszej współpracy i pogłębić powszechny kryzys zaufania. Przewaga współczesnych firm wymaga wprowadzenia wysokich standardów prowadzenia dialogu nie tylko w sytuacjach kryzysowych, ale jako wyraz odpowiedzialności organizacji za jej wpływ na relacje społeczne. Jedną z najbardziej efektywnych strategii budowania dojrzałych relacji ze współpracownikami i interesariuszami jest wprowadzenie standardu mediacji.Mediacja a powszechny kryzys zaufania Współczesny rynek charakteryzuje powszechny kryzys zaufania. W ostatnich latach spadek zaufania osiągnął nieznane dotąd rozmiary, a Polska znalazła się na przedostatnim miejscu najbardziej nieufnych społeczeństw osiągając wskaźnik zaufania na poziomie 35 pkt względem średniej globalnej na poziomie 47 pkt1. Badania Edelman Trust Barometr przeprowadzone w 2017 r. pokazały, że osoby ankietowane wykazują zaufanie na poziomie 52% wobec organizacji biznesowych. Podobnie kształtują się wyniki w przypadku wskaźników zaufania do instytucji rządowych (41%), mediów (43%) czy organizacji pozarządowych (53%). Ujawniony kryzys zaufania jest oznaką czegoś więcej niż odzwierciedleniem stanu faktycznego. Jest wyraźnym sygnałem, że należy zaprosić społeczeństwo, pracowników, klientów i partnerów biznesowych do dialogu. To znak, że standardy budowania relacji oparte o tradycyjne zasady nie spełniają swojej roli i pogłębiają kryzys 11zaufania. Hierarchiczne i skostniałe struktury blokujące innowacyjne podejście do rozwiązywania konfliktów może nie tylko okazać się bezskuteczne, ale także zagrozić pozycji przedsiębiorstwa i zagrozić jego rozwojowi w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu społecznym. Zmieniła się perspektywa postrzegania autorytetów, która dąży do równości i eliminowania budowania reputacji na władzy i strachu. Społeczeństwo poszukuje organizacji, które zapraszają do współtworzenia rozwiązań przez osoby reprezentujące podobny status – osoby podobne do nich.Wartości i etyka postępowania jako kluczowe czynniki budowania przewagi konkurencyjnej Jak kryzys zaufania ma się do wprowadzania standardu mediacji? Wprowadzenie instytucji mediacji w firmach pozwala na bezpośredni kontakt i obiektywny proces rozstrzygania konfliktu, zwłaszcza w sytuacjach, gdzie pojawia się spór w kontekście etycznym. Brak wartości i zasad etyki postępowania może stanowić natychmiastowe zagrożenie dla organizacji w oczach konkurencji. Wartości w obliczu kryzysu zaufania stają się kluczowym aspektem budowania przewagi konkurencyjnej dla firm odpowiedzialnych społecznie, a w obliczu kryzysu nabierają szczególnego znaczenia. Jedną z podstawowych zasad procesu mediacyjnego jest poufność, która daje stronom możliwość odzyskania poczucia bezpieczeństwa. Poczucie bezpieczeństwa psychicznego jest podstawą skutecznej pracy nad rozwiązywaniem konfliktów, gdyż umożliwia otwartą komunikację i przyjrzenie się istotnym faktom mogącym mieć kluczowe znaczenie dla sprawy....