ADR. Arbitraż i Mediacja

nr 4/2018

Budowanie przewagi strategicznej organizacji poprzez wprowadzenie standardu mediacji

Patrycja Dorsz vel Drożdż
doktorantka na Wydziale Nauk Pedagogicznych Dolnośląskiej Szkoły Wyższej we Wrocławiu, mediator przy Sądzie Okręgowym we Wrocławiu, negocjator, trener rozwoju osobistego i biznesu
Abstrakt

Wprowadzenie Współczesny rynek stawia coraz wyższe wymagania wobec organizacji, firm i instytucji w zakresie budowania przewagi konkurencyjnej. W czasach różnorodności kulturowej, etnicznej i nieustannie rosnących oczekiwań rynku niezbędne jest angażowanie klientów, partnerów biznesowych, interesariuszy w tworzenie nowych standardów komunikacji i współpracy. Standardy te odgrywają szczególną rolę w sytuacjach konfliktowych i kryzysowych, w których ujawniają się różnice potrzeb i wartości mogące zaważyć o dalszej współpracy i pogłębić powszechny kryzys zaufania. Przewaga współczesnych firm wymaga wprowadzenia wysokich standardów prowadzenia dialogu nie tylko w sytuacjach kryzysowych, ale jako wyraz odpowiedzialności organizacji za jej wpływ na relacje społeczne. Jedną z najbardziej efektywnych strategii budowania dojrzałych relacji ze współpracownikami i interesariuszami jest wprowadzenie standardu mediacji.Mediacja a powszechny kryzys zaufania Współczesny rynek charakteryzuje powszechny kryzys zaufania. W ostatnich latach spadek zaufania osiągnął nieznane dotąd rozmiary, a Polska znalazła się na przedostatnim miejscu najbardziej nieufnych społeczeństw osiągając wskaźnik zaufania na poziomie 35 pkt względem średniej globalnej na poziomie 47 pkt1. Badania Edelman Trust Barometr przeprowadzone w 2017 r. pokazały, że osoby ankietowane wykazują zaufanie na poziomie 52% wobec organizacji biznesowych. Podobnie kształtują się wyniki w przypadku wskaźników zaufania do instytucji rządowych (41%), mediów (43%) czy organizacji pozarządowych (53%). Ujawniony kryzys zaufania jest oznaką czegoś więcej niż odzwierciedleniem stanu faktycznego. Jest wyraźnym sygnałem, że należy zaprosić społeczeństwo, pracowników, klientów i partnerów biznesowych do dialogu. To znak, że standardy budowania relacji oparte o tradycyjne zasady nie spełniają swojej roli i pogłębiają kryzys 11zaufania. Hierarchiczne i skostniałe struktury blokujące innowacyjne podejście do rozwiązywania konfliktów może nie tylko okazać się bezskuteczne, ale także zagrozić pozycji przedsiębiorstwa i zagrozić jego rozwojowi w dynamicznie zmieniającym się otoczeniu społecznym. Zmieniła się perspektywa postrzegania autorytetów, która dąży do równości i eliminowania budowania reputacji na władzy i strachu. Społeczeństwo poszukuje organizacji, które zapraszają do współtworzenia rozwiązań przez osoby reprezentujące podobny status – osoby podobne do nich.Wartości i etyka postępowania jako kluczowe czynniki budowania przewagi konkurencyjnej Jak kryzys zaufania ma się do wprowadzania standardu mediacji? Wprowadzenie instytucji mediacji w firmach pozwala na bezpośredni kontakt i obiektywny proces rozstrzygania konfliktu, zwłaszcza w sytuacjach, gdzie pojawia się spór w kontekście etycznym. Brak wartości i zasad etyki postępowania może stanowić natychmiastowe zagrożenie dla organizacji w oczach konkurencji. Wartości w obliczu kryzysu zaufania stają się kluczowym aspektem budowania przewagi konkurencyjnej dla firm odpowiedzialnych społecznie, a w obliczu kryzysu nabierają szczególnego znaczenia. Jedną z podstawowych zasad procesu mediacyjnego jest poufność, która daje stronom możliwość odzyskania poczucia bezpieczeństwa. Poczucie bezpieczeństwa psychicznego jest podstawą skutecznej pracy nad rozwiązywaniem konfliktów, gdyż umożliwia otwartą komunikację i przyjrzenie się istotnym faktom mogącym mieć kluczowe znaczenie dla sprawy....