Abstrakt
Ochrona konsumentów w Unii Europejskiej Idea ochrony praw konsumentów została wyrażona już w Traktacie Ustanawiającym Europejską Wspólnotę Gospodarczą, ale nie przykładano do niej istotnej wagi, skupiając się przede wszystkim na zapewnieniu swobodnego przepływu towarów, usług oraz siły roboczej. Kierując się przeświadczeniem, że rozdrobnienie rynku wewnętrznego jest szkodliwe dla konkurencyjności, wzrostu gospodarczego i tworzenia miejsc pracy w UE, podjęto wysiłki na rzecz poprawy funkcjonowania detalicznego rynku wewnętrznego. Początkowo w centrum uwagi pozostawała jednak ochrona interesów i potrzeb przedsiębiorców, jako głównych i najważniejszych twórców wspólnego rynku, zaś ochrona konsumentów stanowiła niejako „efekt uboczny” polityki wspólnego rynku1. Dopiero z czasem prawodawca unijny, dochodząc do wniosku, że prawa konsumentów na terenie wszystkich państw członkowskich powinny być zbliżone, rozpoczął proces harmonizacji przepisów w zakresie prawa konsumenckiego2. Dziś zapewnienie wysokiego poziomu ochrony konsumentów we wszystkich państwach członkowskich jest jednym z priorytetowych celów UE. W ostatnich latach unijne prawo ochrony konsumenta podlega bardzo daleko idącym przemianom, wynikającym przede wszystkim z dynamicznego rozwoju Internetu. Za sprawą szybko postępującej informatyzacji elektroniczne rozwiązania komunikacyjne 87w coraz większym stopniu oddziałują na nasze życie. Z roku na rok dynamicznie wzrasta liczba transakcji handlowych zawieranych za pośrednictwem Internetu. Rynek e-commerce objął niemalże wszystkie branże i obszary rynku tradycyjnego, przede wszystkim dzięki dostępności przez całą dobę i niemal z każdego miejsca. Co więcej, granice administracyjne państw nie stanowią już bariery ani dla przedsiębiorców oferujących swoje towary lub usługi za pośrednictwem Internetu, ani dla nabywających je konsumentów. Jak podano w Komunikacie Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady,...