ADR. Arbitraż i Mediacja

nr 4/2014

Mediacja w biznesie jako ważny element zarządzania

Tomasz Małecki
Absolwent Zarządzania i Marketingu Akademii Górniczo-Hutniczej im. Stanisława Staszica w Krakowie
Abstrakt

Uwagi wstępne  Ciągły rozwój ekonomiczny skutkuje intensyfikacją kontaktów gospodarczych, co przekłada się na zwiększenie liczby sporów między przedsiębiorcami, a w konsekwencji prowadzi do wzrostu zainteresowania pozasądowymi sposobami rozwiązywania konfliktów. Takie możliwości dają instrumenty należące do ADR, czyli do środków alternatywnego rozwiązywania konfliktów (alternative dispute resolution). Ze względu na ich charakter możemy wśród nich wyróżnić instrumenty: - które są oparte na elementach konsensualno-koncyliacyjnych, a ich celem jest osiągnięcie porozumienia przez zwaśnione strony (np. mediacja); - które obejmują elementy adjudykacyjne (np. mediacja/arbitraż); - które są związane z bezstronną opinią osoby postronnej; - tzw. prewencyjne, mające na celu zapobieganie sporom1.  Jednocześnie można zaobserwować opór środowisk gospodarczych, przedsiębiorców oraz ich prawników w stosunku do tej formy rozwiązywania konfliktów, który z jednej strony wypływa z nieznajomości zasad mediacji i korzyści z nią związanych. Z drugiej strony, ogromną rolę odgrywa przywiązanie do sądownictwa powszechnego, przez co potencjalni zainteresowani często nawet nie rozważają możliwości skorzystania z innych metod rozwiązywania sporów2. Zalety i wady mediacji  Prawomocny wyrok, uzyskiwany często dopiero po kilku latach od wytoczenia powództwa, stanowi jedynie częściowy sukces, gdyż nie jest on gwarancją zaspokojenia wierzyciela. Istnieje duże ryzyko, że podczas długiego postępowania sądowego dłużnik 109stanie się niewypłacalny. Dlatego m.in. takie...