Abstrakt
W odniesieniu do spraw konsumenckich szczególne zastosowanie mają dwie podstawowe formy pozasądowego rozwiązywania sporów -- sądownictwo polubowne i mediacja. Przy czym trzeba jasno stwierdzić, że ten drugi tryb rozwiązywania ma mniejsze znaczenie w porównaniu z arbitrażem, który w tym wypadku należy uznać za rozwiązanie o charakterze podstawowym. Podobnie rzecz się ma z ubocznym charakterem komisji skargowych jako trzeciej stosowanej formy rozwiązywania sporów tego rodzaju, które dopiero wchodzą do praktyki w polskim systemie prawnym. Komisje te są tworzone wspólnie lub niezależnie przez stowarzyszenia przedsiębiorców, instytucje gospodarcze lub organizacje konsumenckie. Ich działania oparte są o przepisy prawa powszechnego lub zasady samoregulacji. Rozstrzygnięcia komisji mają najczęściej niewiążący charakter, a ich wykonanie ujmowane jest w kategoriach prestiżu i reputacji przedsiębiorcy na danym rynku usług lub towarów (przykładem tego rodzaju konstrukcji jest komisja skargowa przy Związku Stowarzyszeń Rady Reklamy).