ADR. Arbitraż i Mediacja

nr 2/2010

ODR (Online Dispute Resolution) w sporach konsumenckich

Karolina Mania
Katedra Polityki Gospodarczej Uniwersytetu Jagiellońskiego
Abstrakt

Internet stał się obecnie powszechnym w_użyciu narzędziem komunikacji, dostępnym dla coraz większej liczby osób na_całym świecie. Spełnia on wiele funkcji, gdyż nie tylko ułatwia porozumiewanie się, odnajdywanie informacji, ale jest także miejscem licznych transakcji. I_to_właśnie handel elektroniczny w_ostatnich latach wykazuje znaczący wzrost popularności na_całym świecie. Konsumenci, jak i_przedsiębiorcy oferujący swoje towary lub usługi, mając dostęp do internetu, przekraczają granice administracyjne państw i_stają się podmiotami na_międzynarodowej, globalnej arenie handlowej. Sytuacja ta ma niewątpliwie niezliczone korzyści. Łatwość dostępu do produktów czy usług, szybkość ich otrzymywania stanowią dla konsumentów podstawowy czynnik sprzyjający sięganiu po „e-commerce„. Jednak działania te nie są_pozbawione ryzyka. Możliwe niezgodności towarów z_umową, uszkodzenia czy trudności z_wyegzekwowaniem swoich praw skutecznie odstraszają wiele osób. Konflikty o_charakterze transgranicznym, których rozwiązanie tradycyjną metodą, a_zatem na_drodze sądowej, wiąże się z_długim i_kosztownym procesem, zniechęcają konsumentów. Brak skutecznego systemu rozwiązywania sporów w_prosty i_szybki sposób, przy niskich kosztach może negatywnie wpłynąć na_handel międzynarodowy, zniechęcając do sięgania po zakupy online. Stąd istotne jest wprowadzanie nowoczesnych, efektywnych rozwiązań sytuacji konfliktowych. Rozwiązaniem jest połączenie alternatywnych form rozwiązywania sporów (ADR) z_najnowszymi technologiami komunikacji (ICT), które wspólnie tworzą możliwość rozwiązywania konfliktów przy użyciu nowoczesnych środków, z_których najpopularniejszym jest z_pewnością internet.