Abstrakt
Instytucja mediacji powszechnie rozumiana jest jako alternatywny do sądowego postępowania cywilnego sposób załatwienia sprawy cywilnej. W_swym założeniu ma ona ułatwić dochodzenie roszczeń w_sprawach cywilnych, a_jednocześnie skutecznie udzielać pomocy prawnej podmiotom, które wybrały ten tryb ich dochodzenia. Dostrzegając rosnącą liczbę sporów rodzinnych (w_szczególności wynikających z_rozwodów i_separacji) i_zauważając bardzo szkodliwe konsekwencje konfliktów dla rodziny oraz wysokie koszty społeczne i_ekonomiczne dla państw związane z_tym zjawiskiem, jak również zwracając uwagę na_szczególny charakter sporów rodzinnych (zwłaszcza na_fakt, że_separacje i_rozwody wpływają na_wszystkich członków rodziny, w_szczególności na_dzieci), Komitet Ministrów Rady Europy wystosował do państw członkowskich zalecenia dotyczące mediacji w_sprawach rodzinnych. Opracowując powyższe zalecenia, wzięto pod uwagę wyniki badań nad wykorzystaniem mediacji i_doświadczeń z_dziedziny mediacji w_kilku krajach europejskich, które pokazują, że_wykorzystanie mediacji ma potencjał do poprawienia komunikacji pomiędzy członkami rodziny, redukowania konfliktów pomiędzy stronami w_sporze, tworzenia polubownych i_przyjaznych dla stron porozumień, zapewnienia kontynuacji osobistych kontaktów pomiędzy rodzicami a_dziećmi, obniżenia socjalnych i_ekonomicznych kosztów separacji i_rozwodów dla stron i_państw oraz redukowania okresu czasu, który byłby konieczny do rozwiązania konfliktu metodą tradycyjną. Zalecenia te jako soft law nie mają wprawdzie mocy wiążącej, jednakże nie są_pozbawione praktycznego znaczenia dla funkcjonowania wspólnotowego porządku prawnego. Zawierają one dość jednoznacznie wyrażone normy, które powinny być wprowadzone do krajowych porządków prawnych na_zasadzie rekomendacji wspólnotowej i, chociaż nie ma formalnego obowiązku transpozycji, to_wiąże się z_nimi obowiązek wykonawczy o_charakterze politycznym.