Polska - najszybciej rozwijającym się rynkiem powierzchni handlowych w Europie

Nieruchomości | 1 [101] styczeń 07

Firma doradcza na rynku nieruchomości - Jones Lang LaSalle - przeprowadziła badania, z których wynika, że 60% nowoczesnych obiektów handlowych powstaje obecnie w ośmiu miastach, w których...

Międzynarodowa firma doradcza na rynku nieruchomości - Jones Lang LaSalle - przeprowadziła badania, z których wynika, że 60% nowoczesnych obiektów handlowych powstaje obecnie w ośmiu miastach, w których mieszka nie więcej niż 400 000 osób.

Badania wykazały, że Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków nowoczesnych powierzchni handlowych w Europie. Na tysiąc Polaków przypada obecnie 120 m2 takich powierzchni, chociaż w Szwecji wskaźnik ten jest wyższy o ok. 30%, a we Francji o 50%. Liczba centrów handlowych w miastach zamieszkanych przez ponad 400 tys. osób, a więc w dużych aglomeracjach, odpowiada już średniej europejskiej. To dlatego deweloperzy skierowali się do mniejszych miejscowości.

Firma Jones Lang LaSalle zbadała osiem mniejszych miast - Rzeszów, Białystok, Kielce, Bielsko-Białą, Rybnik, Lublin, Bydgoszcz i Gorzów Wlkp. Do tej pory powstało w nich 848 000 m2 powierzchni handlowych, buduje się kolejne 433 000 m2, w planach jest następne 545 000 m2. Jeśli wszystkie projekty powstaną, to poziom nasycenia na tych rynkach zbliży się do poziomu z większych miast.

Mimo że średnie wynagrodzenie miesięczne brutto w większych aglomeracjach wynosi 2728,75 zł, podczas gdy w mniejszych 2275,5 zł, rynki mniejszych miast są i tak bardzo atrakcyjne dla deweloperów. W sumie od 1989 r. powstało w Polsce ponad 6,3 mln m2 centrów handlowych.