Rynek centrów handlowych w Trójmieście

A A A

W Trójmieście działają aż 24 centra handlowe o łącznej powierzchni 688 tys. m2. GLA. Nasycenie w regionie osiągnęło poziom 664 m2/1000 mieszkańców, a jedno centrum handlowe obsługuje średnio 41 670 osób. Siła nabywcza mieszkańców w przeliczeniu na metr kwadratowy centrum handlowego wynosi 46 752 zł rocznie. – wynika z publikacji Colliers International „Centra handlowe w aglomeracjach II poł. 2016 r. | Trójmiasto”

W ostatnim okresie modernizacjom i rozbudowom poddano w Trójmieście kilka centrów handlowych, z czego najbardziej spektakularna zmiana dokonana została w centrum handlowym Riviera (dawne Wzgórze). Do użytku oddano także dodatkową powierzchnię w centrum Morena (blisko 6 tys. m2 GLA).

– W Trójmieście, po okresie intensywnych modernizacji istniejących obiektów, powstają obecnie dwa centra handlowe w sąsiedztwie dworców kolejowych – Galeria Metropolia i Forum Gdańsk. Obiekty te, to wielofunkcyjne kompleksy połączone funkcjonalnie z otaczającą zabudową miejską i węzłami komunikacyjnymi – miejsca do robienia zakupów, pracy i spędzania wolnego czasu – mówi Katarzyna Michnikowska, starszy analityk w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

W trójmiejskich centrach handlowych znajduje się 1 770 lokali, co oznacza, że jeden sklep (punkt usługowy lub gastronomiczny) obsługuje średnio 565 osób. Największą grupę najemców stanowią sieci z sektorów: moda (27%), usługi (13%) oraz obuwie, torby i galanteria skórzana (8%). Największą ofertę handlową zapewnia mieszkańcom Trójmiasta centrum handlowe Matarnia o powierzchni ponad 81 tys. m2 GLA.

Wśród anonsowanych w końcu ubiegłego roku i pierwszej połowie 2016 transakcji najmu na trójmiejskim rynku można wymienić m.in.: H&M (ok. 2100 m2) w centrum Osowa w Gdańsku, Jysk (ok. 1070 m2) w centrum Matarnia w Gdańsku, Piotr i Paweł (ok. 1800 m2) i Mango (ok. 1280 m2) w Forum Gdańsk. Tiger Gym (ok. 2000 m2) otworzył się w centrum Riviera w Gdyni. Swoje sklepy powiększyły również Reserved (do 1500 m2) i Carry (do 1100 m2) w Galerii Morena w Gdańsku.

Średni współczynnik pustostanów wyniósł na koniec czerwca br. 2,7% (3,3% w grudniu 2015). Stawki czynszowe w Trójmieście wynoszą 43–45 EUR/mkw./miesiąc za lokal 100–150 m2 na potrzeby mody w najlepszych centrach handlowych.

 

Źródło: Colliers International

Ocena artykułu:
Oceniono 0 razy
Oceniłeś już ten artykuł.
Artykuł został oceniony.
Podziel się ze znajomymi
Artykuł:
Rynek centrów handlowych w Trójmieście
Do:
Od:
Wiadomość:
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.
 
Wyrok V CSK 283/10
Obliczanie terminu przedawnienia roszczenia o zachowek
Zamów
 

Prenumerata

Moduł tematyczny