Powierzchnie handlowe – popyt i podaż

A A A

W pierwszym półroczu 2017 r. w Polsce do użytku oddano jedynie ok. 30 tys. m2 powierzchni centrów handlowych, z czego połowa to rozbudowy. Całkowite zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej wyniosły na koniec czerwca ok. 11,2 mln m2. Podaż za 2017 r. szacowana jest na poziomie podobnym do roku ubiegłego, czyli blisko 400 tys. m2.

Na koniec II kwartału br. w budowie znajdowało się blisko 750 tys. m2 powierzchni centrów handlowych. Około 47% tej powierzchni trafi na rynek w okresie lipiec – grudzień 2017. Nowe obiekty powstają głównie w największych aglomeracjach (71% powierzchni) oraz w miastach małych, poniżej 100 tys. mieszkańców (21% powierzchni). Największe centra handlowe znajdujące się w budowie to: Galeria Młociny (73 tys. m2) i Galeria Północna w Warszawie (64 tys. m2), Wroclavia (64 tys. m2), Forum Gdańsk (62 tys. m2) i Serenada w Krakowie (42 tys. m2).

– Na rynku jednak w dalszym ciągu panuje trend rozbudów i modernizacji istniejących obiektów, które stanowią ok. 12% powierzchni znajdującej się obecnie w budowie. W I połowie br. oddane do użytku zostały nowe części rozbudowanych centrów handlowych Auchan Hetmańska w Białymstoku, Outlet Park Szczecin i Auchan Gdańsk. Z kolei obiekty takie, jak Arkadia, Forum Gliwice i IKEA Port Łódź przechodzą modernizację – mówi Katarzyna Michnikowska, dyrektor w Dziale Doradztwa i Badań Rynku Colliers International.

W I połowie br. w Polsce zadebiutowało kilka nowych sieci, m.in. Trespass (pierwszy regularny sklep w Blue City w Warszawie), Freya (poznański Stary Browar), befree (Posnania) oraz Maxi-Cosi (Galeria Katowice). W II połowie roku możemy spodziewać się kolejnych debiutów. Nowe marki pojawią się m.in. w Warszawie w Galerii Północnej (Hamleys, Love Republic, Zarina, Newbie, 4Faces), Arkadii (Nissa, Victoria‘s Secret), a także w Złotych Tarasach i Galerii Mokotów.

Także polskie sieci handlowe z sukcesem prowadzą ekspansje w krajach CEE – pierwszy sklep w Mińsku na Białorusi otworzył Reserved, a w Rydze na Łotwie Sizeer.

Wśród anonsowanych umów najmu w I połowie roku warto wymienić: P&C (4000 m2) w centrum handlowym Wroclavia, Van Graaf (3250 m2) w Forum Gdańsk, Zara (3500 m2) i Forever21 (1000 m2) w krakowskiej Serenadzie, Intermarche (2610 m2) w Galerii Młociny w Warszawie, TK Maxx (2400 m2) w Atrium Biała w Białymstoku czy Jysk (1100 m2) w Vivo! Krosno.

Najemców znalazły także kolejne lokale po sklepach Alma. Biedronka wynajęła 1600 m2 w Tarasach Zamkowych w Lublinie i 1320 m2 w Galerii Jurajskiej w Częstochowie, a Carrefour 1480 m2 w Focus Zielona Góra i 2900 m2 w krakowskiej Galerii Kazimierz.

Polskie sieci handlowe są nadal atrakcyjnym produktem inwestycyjnym. W I kwartale br. CVC Capital Partners kupił od Mid Europa Partners spółkę Żabka Polska (ok. 4500 sklepów spożywczych w Polsce).

Średni współczynnik pustostanów w centrach handlowych w osiemnastu największych polskich miastach na koniec czerwca 2017 r. wyniósł 4,1% i był o 0,6 p.p. wyższy niż w grudniu 2016 r. Wśród głównych rynków handlowych najmniej wolnej powierzchni handlowej ma Warszawa (2,6%), zaś najwięcej znajduje się w Katowicach (5,9%). Wśród miast dużych (150 tys.– 400 tys. mieszkańców) najwięcej wolnej powierzchni znajdziemy w Radomiu (10,9%), a najmniej w Bielsku-Białej (1,3%).

Źródło: Colliers International

Ocena artykułu:
Oceniono 0 razy
Oceniłeś już ten artykuł.
Artykuł został oceniony.
Podziel się ze znajomymi
Artykuł:
Powierzchnie handlowe – popyt i podaż
Do:
Od:
Wiadomość:
Zaloguj się lub zarejestruj, aby dodać komentarz.
 
Wyrok V CSK 283/10
Obliczanie terminu przedawnienia roszczenia o zachowek
Zamów
 

Prenumerata

Moduł tematyczny