Skarga na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego wniesiona po jego ostatecznym zakończeniu podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z 30.8.2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi stwierdził w uchwale Naczelny Sąd Administracyjny.
Skarga na przewlekłe prowadzenie postępowania administracyjnego wniesiona po jego ostatecznym zakończeniu podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 6 ustawy z 30.8.2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 329; dalej jako: PostAdmU) – stwierdził w uchwale Naczelny Sąd Administracyjny.Skarga na przewlekłe prowadzenie postępowania
E.J. wniosła skargę na przewlekłe prowadzenie postępowania przez Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że organ dopuścił się przewlekłości w rozpoznaniu zażalenia E.J. na postanowienie Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego. Organ był zobowiązany do rozpatrzenia sprawy w terminie dwóch miesięcy, jednak rozstrzygnięcie załatwiające to zażalenie wydano dopiero po pięciu miesiącach od upływu terminu, ale przed wniesieniem skargi przez E.J.Pytanie prawne
Rozpoznający skargę kasacyjną organu NSA przedstawił składowi 7 sędziów NSA zagadnienie prawne budzące poważne wątpliwości: „Czy skarga na przewlekłe prowadzenie postępowania wniesiona po jego zakończeniu, poprzedzona ponagleniem złożonym w trakcie postępowania administracyjnego, podlega odrzuceniu na podstawie art. 58 § 1 pkt 2 lub 6 PostAdmU, czy rozpoznaniu z uwzględnieniem art. 149 § 1 pkt 3, § 1a i 2 PostAdmU oraz art. 151 PostAdmU?”.W uzasadnieniu pytania prawnego wskazano, że zgodnie z jednym z poglądów zakończenie postępowania administracyjnego przed wniesieniem skargi na przewlekłość lub bezczynność nie stanowi przeszkody do jej merytorycznego rozpoznania i uwzględnienia (zob. wyrok NSA z 7.12.2018 r., I OSK 3420/18, Legalis; wyrok NSA z 24.5.2018 r., II OSK 349/18, Legalis). Według drugiego stanowiska, załatwienie przez organ administracji sprawy przed wniesieniem skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania lub bezczynność, wyłącza możliwość jej uwzględnienia (zob. wyrok NSA z 3.7.2018 r., II OSK 3036/17, Legalis; wyrok NSA z 10.5.2018 r., II OSK 895/18, Legalis). Rozbieżności w orzecznictwie występują również po podjęciu przez NSA w 2020 r. uchwały dotyczącej skargi na bezczynność. Przyjęto w niej, że wniesienie takiej skargi po zakończeniu przez organ postępowania poprzez wydanie decyzji ostatecznej stanowi przeszkodę w merytorycznym rozpoznaniu takiej skargi przez sąd administracyjny w zakresie rozstrzygnięcia podjętego na podstawie art. 149 § 1 pkt 3 PostAdmU (zob. uchwała NSA z 22.6.2020 r., II OPS 5/19, Legalis). Sądy stosują tę uchwałę również w sprawach dotyczących przewlekłości postępowania administracyjnego, jednak jej teza i uzasadnienie nie są jednoznacznie odczytywane. W części orzeczeń przyjmuje się, że wniesienie skargi na przewlekłe prowadzenie postępowania po jego zakończeniu, stanowi samoistną przesłankę do oddalenia skargi (zob. wyrok NSA z 17.3.2021 r., II OSK 2616/19, Legalis; wyrok NSA z 20.10.2020 r., I OSK 187/19, Legalis), w innych interpretuje się ją jako podstawę do jej odrzucenia (zob. postanowienie z 25.3.2021 r., II OSK 1149/20, Legalis; postanowienie NSA z 8.12.2020 r., II OSK 1363/20, Legalis). Prezentowany jest również pogląd, że należy rozgraniczyć skargi na bezczynność i przewlekłość postępowania, bowiem każdy z tych środków ma inne zadanie, cel zastosowania i zakres ochrony, której strona może domagać się od sądu administracyjnego. Podjęcie przez organ czynności powoduje, że ustaje stan ewentualnej bezczynności, jednak przewlekłość postępowania jest stanem sprawy, którego zaistnienie sąd ocenia bez względu na to, czy organ podjął czy też nie dalsze czynności w sprawie (zob. postanowienie NSA z 2.9.2020 r., II OSK 3732/18, Legalis).