Prawo Nowych Technologii

no. 3/2023

Prohibition of profiling for advertising purposes with the use of special categories of personal data under Art. 26. 3 of the Digital Services Act

DOI: 10.32027/PNT.23.3-4.18
Dominika Nowak-Byrtek
Autorka jest radczynią prawną specjalizującą się w prawie ochrony danych osobowych. Współpracuje z kancelarią Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
Katarzyna Syska
Autorka jest adwokatką specjalizującą się w prawie ochrony danych osobowych. Współpracuje z kancelarią Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy
Abstract

The article discusses the prohibition of presenting advertisements based on profiling special categories of personal data (so-called sensitive data) by online platform providers. The article explains the concept of profiling and the concept of special categories of personal data within the meaning of the GDPR. It also discusses the possibility of inferring special categories of data from personal data that is not itself a special category data. Conclusions are also made on what kind of profiling for the purpose of presenting advertisements will be covered by the prohibition under the Digital Services Act.

Keywords
profiling, personal data, special categories of personal data, internet platforms, GDPR, DSA